به گزارش قدس آنلاین، استاندار اردبیل در جلسه بررسی آخرین وضعیت راه آهن اردبیل ـ میانه با حضور وزیر راه و شهرسازی در اردبیل، اظهار داشت: در دولت سیزدهم بخشهای گلوگاهی این پروژه که متوقف مانده بود در مسیر عملیات اجرایی قرار گرفت تا هر چه سریعتر نواقص برطرف و مسیر برای تردد لوکوموتیو آماده شود.
سید حامد عاملی تصریح کرد: پروژه ریلی استان در مراحل پایانی خود قرار گرفته و تنها ۵۰۰ متر لاینینگ تونل، ۳۳۰ متر عرشه و گالری باقی مانده که با تأمین سه هزار و ۲۰۰ تن میلگرد، ۱۷ هزار تن سیمان و پنج هزار تن ریل تلاش بر این است تا این پروژه تا پایان امسال آماده افتتاح شود.
وی تاکید رئیس جمهور بر تکمیل این پروژه و اتمام چشمانتظاری ۲۰ ساله مردم استان اردبیل را یادآور شد و گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان مصالح برای تکمیل راه آهن اردبیل – میانه نیاز است و در کنار آن مطالبات پیمانکاران نیز باید به سرعت تأمین و پرداخت شود.
استاندار اردبیل از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در هفتههای اخیر برای راه آهن اردبیل – میانه خبر داد و افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان این مبلغ نقد و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز اسناد خزانه بوده تا بر اساس زمانبندی شاهد تزریق این منابع باشیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز به سختکوشی دولت سیزدهم در تکمیل راه آهن اردبیل – میانه اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۲۰ درصد پروژه در ۲ سال دولت سیزدهم پیشرفت داشته ولی انتظار میرود زمان معکوس برای افتتاح آن اعلام شود.
حجتالاسلام سید کاظم موسوی خاطرنشان کرد: رییس جمهور اخیرا در جلسه قول دادند تا هر چه سریعتر این پروژه آماده افتتاح شده و قرار است شخص رییس جمهور از طریق راه آهن برای افتتاح این پروژه وارد اردبیل شده و در سفر استانی به این استان به مشکلات مردم رسیدگی کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: مردم این استان با سرانه درآمدی پایین در واریز ۴۰ میلیون تومان آورده نهضت ملی مسکن دچار مشکل هستند و ما از وزیر راه و شهرسازی خواستیم تا هر چه سریعتر نسبت به کاهش مبلغ بازپرداخت تسهیلات پرداختی اقدام کنند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شهرهای همجوار این استان به ویژه آستارا خط ریلی اتصالی به آذربایجان در حال اجرا است و در استان آذربایجان شرقی نیز پایانه خداآفرین به عنوان رقیب گمرک بیلهسوار فعالیتش را آغاز کرده و ما انتظار داریم دولت توجه بیشتری به این استان داشته باشد.
دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز به ۴۳ کیلومتر ریلگذاری اردبیل به میانه و اجرای ۵۰۰ متر لاینینگ در ماههای آینده اشاره کرد و گفت: بعید است که با این سختی کار و عدم تأمین اعتبار از سوی برنامه و بودجه، راه آهن اردبیل – میانه تا آخر سال افتتاح شود.
صدیف بدری در ادامه سخنان خود یادآور شد: ما ارادهای را در سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبارات نمیبینیم و با یک تا ۲ هزار میلیارد تومان تزریق اعتبارات نیز این پروژه به سرانجام نخواهد رسید.
رییس مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز در این جلسه با انتقاد شدید از تعطیلی محور مرگ مغان تصریح کرد: بیش از هفت ماه است که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران قتلگاه پارس آباد به مشگین و گرمی به بیلهسوار که در مرحله تعریض بود، به تعطیلی کشیده شده است.
عباس جهانگیرزاده گفت: راه و شهرسازی و برنامه و بودجه ریالی به این پروژهها اختصاص نداده و به معنای واقعی احداث آن با غفلتی حقیقی روبهرو شده است.
دیگر نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز به اهمیت پروژه ریلی اردبیل – میانه اشاره کرد و افزود: قرار شد وزیر راه و شهرسازی با تأمین اعتبار مورد نیاز دستور خرید ۶ هزار تن ریل برای راه آهن اردبیل – میانه را انجام دهد.
علی نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان توسط شرکت پیمانکاری ریل گذار پیشنهاد شده و در کنار آن ۷۵۰ میلیارد تومان نیز از محل بودجه سالجاری برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
وی ضرورت تأمین ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت را یادآور شد و اضافه کرد: اگر قرار است راه آهن اردبیل – میانه سال آینده افتتاح شود، دیگر فشار و برخی اقدامات جانبی برای پیمانکار ضرورتی ندارد.
نظر شما